محدودیت ها برای مهاجران افغانستانی بچه گانه است!
پایگاه مجازی دانشجویان افغانستانی

 محدودیت های وضع شده از جانب برخی ادارات امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران ، عرصه را بر مهاجران هموطن ما تنگ کرده است.

هرچند دولت ایران حق دارد که محدودیت هایی را برای مهاجران غیر قانونی وضع کند اما روش اجرای این محدودیت ها همه مهاجران هموطن را در ایران تحت فشار های فیزیکی و روحی قرار می دهد.
مهمترین قسمت آن این است که به هر ایرانی اجازه داده شده تا از مهاجران افغانستانی مدرک شناسایی طلب کنند و چنانچه مدرکی نداشت حق هرنوع برخوردی را دارند!
نمیدانم با چه عقلی و منطقی چنین دستوری داده شده است؟

بسیاری از مجامع مدنی و جهانی منتظر بودند تا یکی از مراجع رسمی ایرانی از دستورهای مغایر با اصول انسانی که علیه مهاجران افغانستانی در ایران صادر شده معذرت بخواهند. این انتظار دقیقا نتیجه معکوس داد و یکبار دیگر دستورهایی سختگیرانه تر از قبل در راستای محدودیت بیشتر مهاجران هموطن در ایران صادر گردید.
دستورهایی که با هیچ یک از قوانین انسانی و اسلامی و بین المللی مطابقت ندارد و مغایر با همه اصول و مبانی انسانی می باشد.

سیاستگذاران این چنین طرح های بچه گانه در ایران دقیقا بر خلاف اصول اعلام شده از سوی سران جمهوری اسلامی ایران عمل می کنند و این گمان می رود که برای بدنام کردن نظام ایران در داخل وزارت کشور ایران نفوذ کرده باشند.

بگذریم !

برخی رسانه‌های ایران از ممنوعیت فروش مواد غذایی و ارایه خدمات حمل و نقل به اتباع غیر مجاز خارجی در ولایت فارس ایران خبر داد‌ه ‌اند.
سایت «کلمه» در گزارشی به نقل از روزنامه «عصر مردم»، چاپ شیراز، از محدودیت‌های تازه‌ ای خبر داده است که به زودی علیه مهاجران غیرقانونی در ایران اعمال خواهند شد.
در این گزارش آمده که مسوولان دولتی در برخی ولایت‌ها، ارایه کنندگان خدمات حمل و نقل، فروشندگان مواد غذایی، نانوایی‌ها و تاکسی‌ها را موظف کرده ‌اند به اتباع خارجی غیر مجاز سرویس ندهند و برای تشخیص غیر مجاز بودن آنها، کارت اقامت ‌شان را طلب کنند.
این گزارش با استناد به شواهد موجود در ولایت فارس تهیه شده است.

مسوولان دولتی این ولایت فروش کالا و مواد غذایی و ارایه خدمات عمومی و صحی به اتباع خارجی غیر مجاز را ممنوع کرده هشدار داده ‌اند که با افراد خاطی به شدت برخورد می‌ کنند.
اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی ولایت فارس در این مورد با مجمع امور صنفی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و مراجع قضایی ولایت هماهنگی‌های لازم را کرده است.

غلامرضا غلامی، مدیرکل اداره یاد شده دلیل این تصمیم را « آغاز فصل تابستان و منطقی بودن نگرانی کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از شیوع بیماری‌های مسری به واسطه اتباع خارجی غیر مجاز » ذکر کرده که به علت ورود غیرقانونی هیچ‌ کدام از مراحل قرنطینه را هنگام ورود به کشور طی نکرده‌ اند.
غلامی همچنین از اصناف و مردم فارس خواسته که هنگام فروش کالا و ارایه خدمات به اتباع خارجی از آنها کارت اقامت بخواهند.

وی گفته است که اولویت با سوپر مارکت‌ها، نانوایی‌ ها و مکان‌ هایی است که به رعایت بیشتر بهداشت فردی و اجتماعی نیاز دارند و کارفرمایان و صاحبان حرفه و مشاغل در ولایت فارس، برای دور ماندن از عواقب قانونی این طرح کافی است قبل از ارایه خدمات، از هویت اتباع بیگانه با رویت کارت و مجوز اقامت قانونی آنها اطمینان یابند.
به گفته‌ی آقای غلامی هریک از شهروندان ایرانی نیز برای اطمینان از ناقل (بیماری) نبودن اتباع خارجی در اماکن عمومی در بس‌ ها یا صف نانوایی ‌ها می‌توانند مشخصات هویتی آنها را مطالبه و رویت کنند.

دو هفته پیش نیز مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی ولایت خوزستان از ممنوعیت حمل و نقل و جابجایی اتباع خارجی غیر مجاز و مجازات رانندگان و شرکت‌های مسافربری خاطی سخن گفته بود.
حسین دهدشتی به خبرگزاری ایسنا گفته بود که این مجازات در مرحله اول توقیف موتر و معرفی راننده متخلف است.
افغانستانی ‌ها بیشترین تعداد اتباع خارجی در ایران را تشکیل می‌دهند. هرچند دست‌کم ۱۰۰ هزار مهاجر عراقی در این کشور به سر می‌ برند اما به نظر می‌رسد که محدودیت‌های اخیر عمدتا متوجه افغانستانی ها باشد.

آمار دقیقی از تعداد مهاجران افغانستانی در ایران وجود ندارد اما گفته می‌شود که حدود سه میلیون مهاجر «مجاز» و «غیرمجاز» در ایران زندگی می‌کنند. مقام‌های ایرانی می‌گویند تنها یک سوم این مهاجران شناسایی شده و مدرک اقامت دارند.

چندی پیش نیز خبرگزاری مهر فهرستی از شهرها و ولایت‌هایی را منتشر کرد که مهاجران افغانستانی حق سکونت در آنها را ندارند. این ولایت‌ها شامل تهران، اصفهان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مشهد، مازندران، کرمان، فارس، خراسان، سمنان، قم، قزوین، خوزستان، زنجان، ایلام، البرز، گیلان و لرستان هستند.

به گفته مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران، سه ولایت تهران، خراسان و اصفهان میزبان بیشترین تعداد مهاجران افغانستانی هستند.

 منبع: http://www.afghanpaper.com



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط سیدمحمدحسینی
آخرین مطالب